A kép forrása: Blikk
A repülőgépgyártók olyan szoftvereken dolgoznak, amelyek támogatják az új, egy pilótás modellt, vagyis gyakorlatilag helyettesítenék a másodpilótákat. Az eMCO (extended minimum crew operations) néven ismert koncepció lényege, hogy egyetlen pilótával lehessen repülni a járatokon, a távolabbi jövőben pedig akár pilóta nélkül. Az Európai Pilótafülke Szövetség (ECA) riadót fújt a kereskedelmi repülések automatizálásának tervei miatt. Szerintük az egy pilótás repülőgépek bevezetése „veszélyes hazardírozás”.
A repülésbiztonsági ügynökség jelenleg értékeli az automatizálási technológia támogatását a pilótafülkében. Az Airbus lelkesen támogatja a lépést, mivel csökkentheti a személyzet fáradtságát és növelheti a hatékonyságot. A pilóták elítélik a törekvést, mivel szerintük jelentős biztonsági kockázatot rejt. Az Airbus és a francia Dassault cég élen járnak az egy pilótás irányítás kivitelezésében, azonban sokan aggódnak az ilyen járatok biztonságával kapcsolatban. A repülésirányítási rendszerek automatizációja támogatott, de a profit helyezése az emberekkel szemben elvetendő.