Az álhírek terjesztésére specializálódott influenszerek – Az átláthatóság hiányának veszélyei a közösségi médiában

Az álhírek terjesztésére specializálódott influenszerek – Az átláthatóság hiányának veszélyei a közösségi médiában

A RAND kutatószervezet közpolitikai kihívásokra dolgoz ki megoldásokat. Egy nemrég keletkezett blogbejegyzésében azt elemzik, hogy a közösségi média átláthatatlanná válása hogyan ágyaz meg a dezinformáció terjedésének. Az írásnak a közelgő amerikai elnökválasztás miatt különös jelentősége van. De a dezinformációt itt Magyarországon is jól ismerjük már. A cikkünk végén látható képregény ad pár megfontolandó tanácsot a védekezésre.

A RAND kutatói szerint az orosz dezinformációs kampányok az amerikai közvélemény befolyásolására tettek kísérleteket 2016-ban, elterjesztve tartalmakat az igazság és következetesség hiányával, amelyeket “a hazugság tűzoltófecskendőjeként” jellemeztek. Az átláthatóság csökkentése, az influenszermarketing térnyerése, a mesterséges intelligencia növekvő ereje és a tartalommoderálás csökkenése változtatja meg a dezinformáció terjedését. Az influenszerekre helyeződik a hangsúly az amerikai választókat célzó orosz dezinformáció terjesztésében, és az influenszerek gazdasága egyre növekvő jelentőséggel bír. A politikai szervezetek az olcsóság és a kulcsfontosságú demográfiai csoportokhoz való hozzáférés miatt közelítenek az kisebb hatású influenszerekhez. Az adatokat manipuláló eszközök elterjedése miatt a kutatók nehezen azonosíthatják az amerikai közönségekben terjesztett dezinformációt.

Tovább a cikkhez