A kép forrása: Blikk
Talán még egyik másik tesztautóra sem voltak annyian kíváncsiak, mint a BYD Atto3-ra. Lassan mindenki megtanulja a kínai gyártó nevét, de azért azt még kevesen tudják, milyenek is valójában az autóik.
Persze mindenki abban bízik, hogy valami végtelenül olcsó, ám mégis nagyon jó autót adnak most a fenekük alá Ázsiából. Sajnos ez nem így van, a kategóriában elég alacsonynak számít a 14 millió körüli ár, de azért lássuk be, az átlagmagyarnak ez még mindig nagy pénz. Ettől függetlenül szinte biztos, hogy a BYD sikerre van ítélve, mert aki elektromos autóban gondolkozik, az hozzá van edződve a hasonló árcédulákhoz és ezen a szinten tényleg erőnyerő a kínai kocsi.Hátul elég feltűnő az egybefüggő hátsó világítótest, kicsit mintha a Mercedes EQE-t idéznéÉs hogy mit is tud valójában az Atto3? Nos, vannak benne olyan dolgok, amiket európai, vagy japán vetélytársainál egyáltalán nem találunk meg és bár rásüthetjük hogy szemfényvesztés, titkon azért mindenki tapsikol neki. A leglátványosabb az óriási, 15,6 colos középső kijelző, na meg az, hogy gombnyomásra el lehet fordítani 90 fokkal. A navigáció talán függőleges állásban kényelmesebb, ugyanakkor így kitakar egy kis részt a szélvédőből, ezért alapvetően mégis praktikusabb a fektetett állás. Szóval olyan nagyon sokat ez a trükk nem jelent, mégis mindenkinek szeme-szája eláll, amikor a képernyő mozogni kezd. A másik nagy dobása a teljesen jól működő hangvezérlés, ami ugyan egyre több – drágább – autóban felbukkan, az Atto3-tól valahogy mégsem várnánk ilyesmit. A mifelénk ismert idegen nyelvek közül legtöbben valószínűleg angolul használják majd – a magyart nem érti – és szinte mindent meg tud csinálni. Ha kérjük, bekapcsolja az ülésfűtést, felcsavarja a fűtést, lehúzza az ablakot vagy eltolja a napfénytetőt. Ráadásul nem csak egyféle parancsot ért, ha azt mondjuk neki, hogy fázunk, akkor azonnal válaszolja, hogy egy fokkal növeli a hőmérsékletet. Szóval jópofa dolog, sok esetben meg tudja kímélni a sofőrt attól, hogy a menürendszert kelljen bogarásznia vezetés közben.A dizájn játéka a C-oszlopon lévő eltérő színű betét és a jópofa keréktárcsák, amik aerodinamikailag is hozzájárulnak a fogyasztás csökkentéséhez. Bár ezen múlna!Az utastér meglepően jó minőségű, bár a színvilága nekem kicsit fakó, de ez mindössze ízlésbeli kérdés, biztosan van, aki letisztultnak mondaná. Egy dologba lehet belekötni, ez pedig a középkonzol műanyaga a szellőzőrostélyok körül, ez bántóan gagyi. Van még egy fájó hiányosság, amire a rutinos villanyautósok mind felhördülnek: nincs benne kormányfűtés. Cserébe a rendes fűtés egész jól működik, igaz, legalább 27 fokig fel kell csavarni a hőmérsékletet, hogy zimankós téli napokon is jól érezzük magunkat az autóban. Villanyautóknál rendszeresen előfordul, hogy a ventillátor egy idő után hideg levegőt kezd fújni, attól függően, mennyi szufla van még az akkuban. Ez itt elég későn következik be, sőt igazából ha nem próbáljuk kimaxolni a hatótávot, nem is nagyon találkozunk ezzel a jelenséggel.És itt értünk el ahhoz a ponthoz, ami a legfontosabb az akkumulátoros kocsik használói számára, mégpedig a hatótávhoz. A teszt során teljesen feltöltve kb. 420 kilométert írt ki a kijelző, így teljes magabiztossággal indultam el egy győri kirándulásra Budapest mellől. Úgy számoltam, hogy kis szerencsével akár töltés nélkül is megjárhatom autópályán, óvatosan közlekedve, hiszen oda-vissza ez 300 kilométer. Átlagban 120 km/ó körüli sebességet tartva – és mondjuk keményen fűtve – azonban már az első néhány kilométeren kiderült, hogy szorgos imádság lenne a vége, ha nem tudnék út közben tölteni. Az autó ugyanis falta a kilométereket, de sajnos nem a valóst, hanem a kijelzettet. Nyilván ebben a műfajban a téli autópályázás fokozottan nehezített terepet jelent, egyik tényező sem az elektromos autók kedvence. Viszont mire megtettem az otthonról Győrig vezető 150 kilométert, körülbelül 250-nel kevesebbet mutatott a kocsi, ami elég durva eltérés. Ráadásul Győrben valamiért elég kevés a DC-töltő, az egyik MOL-kútnál pedig egyáltalán nem akarta elindítani a töltést – két perccel később egy odaguruló Nissan sofőrjének nem volt ilyen gondja, tehát valamiért nem működött a kémia a magyar olajcég és a kínai villanyautó között – így végül egy TEA-töltő húzott ki a bajból. Kellemes meglepetés volt viszont, hogy az autó egészgyorsan felszívta magát, noha töltési teljesítményével papíron nem számít kiugrónak. A visszafelé úton ugyanúgy fogyott a kilométer mint odafelé, a fogyasztás a végére 25 kWh körül alakult.Az utastérben rengeteg poénos megoldás van, tessék csak megnézni a váltókart: mintha egy repülő gázkarja lenneA 60,5-ös akksi a BYD nagy dobása. A Blade névre keresztelt telep kémiailag lítium-vasfoszfát, ami azonos méret és súly mellett nagyobb kapacitású, mint a megszokott nikkel-mangán-kobalt akkuk, tehát nagyobb hatótávot is tudnak biztosítani. Az autó 204 lóerős, nyomatéka 310 Nm, amik ugyan imponáló számok, de a villanyautók között ezzel a menetteljesítménye nagyjából átlagosnak számít. Ezzel együtt az autó egyébként roppant kellemes benyomást nyújt. Szinte hihetetlenül csendes és nagyon kényelmes, gyakorlatilag semmi nem jut el az úthibákból az utasokig. Óriási poén a váltókar, ami leginkább a repülők gázkarjára hasonlít, viszont némi tanulást igényelnek a körülötte elszórt fizikai gombok. Ezek nagyjából csak itt találhatóak meg, teslás-módra szinte mindent a hatalmas érintőképernyőről kell igazgatni. A nyomógombokkal például ki és be lehet kapcsolni a fűtést, a rádiónak is van itt egy nyomó-tekerőgombja, itt van az elakadás-jelző, és itt lehet állítani a rekuperáció erősségét és váltani a sport, a normál és a gazdaságos módok között.A vezető előtt pirinyó kijelző trónol, de minden szokásos adatot megmutat. Igaz, némelyik betű elég aprócskaA BYD Atto3 igazából sokkal jobb autó, mint amire a legtöbben számítottak. Csalódniuk kell azoknak, akik azt hitték, kínai gagyival lesz majd tele – igazából Kínából már amúgy sem a gagyit kapjuk más téren sem – de csalódnak azok is, akik azt hitték, inggombokért kapnak majd új autót. Az olcsóbbik, Comfort felszereltség 13 997 900 forint, a drágábbik, tesztelt Design verzió 14 820 900 magyar pénz. Az Atto3 korrekt kocsi jó áron, amit bátran meg lehet venni, viszont Tesla-gyilkosnak még nem nevezném.