A kép forrása: Blikk
Minél gyakrabban TikTokozik valaki, annál nehezebben ismeri fel az álhíreket, de a fiatalok álhír felismerési képessége összefügg a szülők iskolázottságával is – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 13 és 25 év közöttieket célzó kutatásából. A tanulmányból az is kiderült, hogy a YouTube a legnépszerűbb közösségi platform, de vizsgálták a fiatalok TikTok-tartalmak általi befolyásolhatóságát, és a képességüket a kritikus gondolkodásra.
A kutatás eredménye szerint a YouTube használatát a megkérdezett fiatalok többsége tartja a leginkább elengedhetetlennek, míg a TikTokot kevesen tartják nélkülözhetetlennek. A TikTok azonban a legtöbb időt veszi el, átlagosan napi két óránál is többet. A nők kétszer annyi használják a TikTokot, mint a férfiak. A résztvevők által megállapították, hogy minél gyakrabban használ valaki a TikTokot, annál nehezebben ismerte fel az álhíreket. A tanulmány rámutatott a médiaműveltség és kritikus gondolkodás fejlesztésének fontosságára, valamint a szülők és a közoktatás szerepére a digitális készségek átadásában.