A kép forrása: Blikk
Márciusban új korszak kezdődött a reklámozásban, az EU ugyanis fekete listára tette azokat megtévesztő feliratokat, eseteket és kommunikációs gyakorlatokat, amelyek “zöldrefestésnek” (angolul greenwashing-nak) minősülnek. A tagországokban 2026. szeptember 27-ig kell életbe léptetni az új jogszabályokat. Ez persze nem jelenti azt, hogy addig szabad a vásár, vagyis büntetlenül lehet zöld állításokkal manipulálni a fogyasztókat.
A greenwashing olyan környezettudatlan tevékenységek elterjesztése, amelyeket környezetbarátnak állítanak be, holott valójában nem azok. Például olyan termékekre ráírják, hogy ‘újrahasznosítható’, miközben nem hasznosítják újra, vagy ‘lebomló’, de nem tüntetik fel, hogy mennyi idő alatt bomlik le. Sok esetben a környezetbarátnak hirdetett termékek valójában környezetszennyezőek vagy nem válnak be az ígéreteknek. Azokat a reklámcégeket és vállalatokat bírálják, akik a vásárlókat megtévesztő zöld állításokkal próbálják befolyásolni, hogy többet költsenek a termékeikre. Az Európai Unióban tiltott foszfátot tartalmazó mosószerekre hivatkozva reklámozzák, hogy foszfátmentesek. Az Amazon klímabarátnak nevezett csomagolása vicces kategóriába került, mivel egyszer használatos műanyagba csomagolt termékeiket több ezer mérföldről szállították ki a vásárlóknak. A Lufthansa reklámja is kritikát kapott, ami szerint a repülőgépek ‘védik a jövőt’, pedig a repülés egyik legnagyobb környezetszennyező tevékenység. Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított három italgyártó ellen, mivel megtévesztőek voltak a palackokra írt ‘100% újrahasznosítható’ feliratok, és a valós újrahasznosítás aránya sem felelt meg a reklámozottnak.