Hogyan védekezzünk a személyre szabott hirdetések befolyásolása ellen

Az algoritmikus ajánlások mára egyet jelentenek a platformhasználattal: a személyre szabott tartalmak és hirdetések éppen annyira velejáró elemei online jelenlétünknek, mint a csevegés a barátokkal vagy a posztolás az éppen aktuális utazásunkról. Az ilyen ajánlórendszerek ugyanakkor közel sem hibátlanok.

Az NMHH szerint az ajánlórendszerek mellett a felhasználói tudatosság is fontos a digitális szolgáltatások terén. Algoritmikus torzítás káros következményei között említik a nemi diszkriminációt és a véleménybuborékok kialakulását. Az uniós rendelet lehetőséget teremt az algoritmusok által ajánlott tartalmak elutasítására, valamint követeli a platformoktól az adatok átláthatóságát. Fontos tudni, hogy az ajánlórendszerek nem minden jó lehetőséget kínálnak fel, és érdemes más szolgáltatásokat is kipróbálni. Az ajánlórendszerek az előző tevékenységeink alapján működnek, ami az új dolgok megismerésének esélyét csökkentheti.

Tovább a cikkhez