Magyarországon nincs veszélye komolyabb hídbaleseteknek – állítja szakértő

Magyarországon nincs veszélye komolyabb hídbaleseteknek - állítja szakértő

Összeomlott a baltimore-i Francis Scott Key híd kedden hajnali 2 óra körül, miután nekicsapódott egy áramkimaradás miatt irányíthatatlanná vált teherhajó. A monstrum olyan helyen találta el a pillért, ami megbontotta a szerkezet statikáját, így kártyavárként omlott össze a vasszerkezet.

A baleset során több autó a vízbe zuhant a hídról, és legalább 20 ember meghalt. Sitku László mérnöktől, a Hidászokért Egyesület elnökétől kérdezte a Blikk: a magyar folyami hidak esetében előfordulhat-e hasonló baleset? Nem, mert a magyar vízi közlekedést kis folyók és kis hidak jellemzik. A legtörékenyebb vashídjaink is erősebbek statikailag, és nincsenek akkora konténerszállítók, amelyek ki tudnának lökni egy pillért. Az amerikai NTSB szerint évente átlagosan három híd és hajó találkozásából származó baleset fordul elő, de Magyarországon is volt már ilyen eset: Esztergomnál, a Margit hídnál, valamint a Rákóczi hídnál. A hazai vizeken történt hajó-híd ütközések általában a hajóknak okoznak kárt, és a hídszerkezetek biztonságosak. A tervezésnél figyelembe veszik a hajó-híd ütközés lehetőségét, de Magyarországon ezzel a kockázattal nem kell kalkulálni. A Paks és Kalocsa között épülő Duna-híd biztonságos lesz, mivel modern, feszített-függesztett technológiával készül. Csongrádnál a téli jégzajlás miatt bontják le a fahidakat, de a magyar hidaknál általában a jég és az áradás okozta veszélyekre kell odafigyelni.

Tovább a cikkhez