A kép forrása: Blikk
Már elnököt is adhatott Amerikának napjaink egyik legvitatottabb műsorformátuma, a második aranykorát élő valóságshow. A műfaj már megnevezésében a leplezetlen valóságot ígéri a közönségnek, de valójában erősen szerkesztett műsorszámot kínál, amelynek alapvető céljai is homályosak. Friss kiadványában a ValóVilág 11 tudományos igényű elemzésével mutatja be a reality-gyártás világát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézete. A dokumentumban példaként hozzák Majkát – aki társaitól eltérően – meg tudta tartani a sztár-státuszt a reality műsor után is… sőt.
A valóságshow-készítés fontos médiagazdaságtani funkciója a sztárgyártás. Ebben a műsorokban a kereskedelmi médiumok saját celebjeiket gyárthatják le, akik később más produkciókban is szerepelhetnek. Az ismertség hirtelen jöhet, de hosszú távon kezelése nehéz lehet. Fontos példa erre VV Majka, aki valóságshow-szereplése után zenei karriert futott be. A reality-műsorok közéleti témákra is ráirányíthatják a figyelmet, és a társadalom valóságérzékelését formálhatják. A Covid-járvány idején a reality-műsorok újra felértékelődtek, bár a televíziós népszerűségük jelentősen csökkent.