A kép forrása: Blikk
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet adatai szerint 2023-ban közel 500 elhagyatott hajó, csónak, vitorlás sodródott a világ tengerein és óceánjain. Ezek jelentős része kisebb halászhajó volt, amelyek történetében nincs semmi misztikus. Főleg az Indiai és a Csendes óceán déli részén, egy nagyobb vihar elsodorhatta a vízi járműveket a két-háromfős legénységeket, jobb esetben önként hagyták el a fedélzetet és kimentették őket. Ám vannak olyan, gazdátlan, üresen sodródó szellemhajók is, amelyekről rendőrségi vizsgálat sem tudta megállapítani, mi történhetett a köddé vált kapitánnyal, a matrózokkal, az utasokkal.
Rejtő Jenő regényeiben sokszor szerepelnek magányosan, halálszagot árasztó, rozsdásodó, nyikorgó szellemhajók. Binder Ákos fedélzetmester szerint a legtöbb szellemhajó vihar miatt hagyta el a legénysége. A tapasztalt tengeri medve szerint a nagyobb szellemhajókat is vihar, sérülés miatt hagyta el a legénysége, és ezeknek lehet csempészet, kalózkodás vagy biztosítási csalás az oka. A legtöbb szellemhajó sérült, nehéz bevontatni, és a mentés költsége ilyen esetben a regisztrált tulajdonost terheli. Legendás szellemhajó volt az Alta, amelyet két évnyi sodródás után egy vihar sodort partra, és azóta is ott billeg. A legtöbb szellemhajó ázsiai zászlók alatt közlekedett, de a matrózok biztosítási okokból a fedélzet elhagyása előtt lekaparták, leégették, lefestették a hajó azonosító jelzéseit, és vízbe dobták a rádiót.