A kép forrása: Dívány
Pajtásokból lett vasutasok, csillogó szemű gyermekek és szocialista tervgazdasági gyorsasággal megépült vonal: gyermekvasút képekben.
A szocialista Magyarország a szovjet példa hatására döntött úttörővasút létrehozásáról 1948 tavaszán, hogy a fiatalság energiáinak lekötését és közlekedési alternatívát kínáljon a budai hegyekbe igyekvők számára. A vasút építése mellett az Úttörő pajtások vasutassá képzése is elkezdődött a MÁV segítségével. Az első mozdony 1948 augusztusában indult el Széchenyihegytől Csillebércig, ahol Kádár János, Rajk László és Rákosi Mátyás is utaztak. Az eredeti tervekhez képest a vonalnak Zugligetig kellett volna érnie, de ezt a nagy szintkülönbség miatt fel kellett adniuk. A következő évek során újabb megállókat adtak hozzá a vonalhoz, és a Gyermekvasút a kis vasutasok, valamint a utasok körében is népszerűvé vált. A gyerekek továbbra is vezetik a vasút működését, és évről évre új nebulókat képeznek ki a pozíciókra.